Nidos seminaras 2016 m.
Rugsėjo 6 dieną į Nidą tradiciškai sugrįžta fotografų ir fotografijos ekspertų bendruomenė, kur visą savaitę vyks 39-asis tarptautinis fotomenininkų seminaras „Nida 2016“. Kasmet įvairiomis fotografijos meno laukui aktualiomis temomis susirenka kalbėtis profesionalai iš viso pasaulio, vyksta parodos, kino vakarai, menininkų kūrybos bei knygų pristatymai, o šiemet ir naktinės fotoprojekcijos viešose Nidos erdvėse.
Tiems, kam Lietuvos fotografija ir jos tyrinėjimai įaugę į kasdienybę, bene labiausiai laukiamas seminaro renginys - Agnės Narušytės ir Margaritos Matulytės parengtos ir ką tik išleistos knygos „Camera obscura: Lietuvos fotografija 1839–1945“ pristatymas. Monografijos autorės pirmą kartą ėmėsi kritiškai įvertinti ankstesnes Lietuvos fotografijos istorijos apžvalgas, užpildyti kuo daugiau baltųjų dėmių, vietos reiškinius įrašyti į pasaulio kontekstą, pasiūlyti naujų jų interpretacijų ir, sujungus du mokslinius požiūrius, susintetinti sukauptas žinias. Tai vienas svarbiausių įvykių Lietuvos fotografijai per pastaruosius kelerius metus. Iš tiesų, šių metų seminare fotografijos knygoms bus skiriamas ypatingas dėmesys. Jau antrą kartą vyks knygų mugė, knygos dailininkai, fotografai, menotyrininkai diskutuos apie mažatiražę, nepriklausomą knygų leidybą bei knygą, kaip naują ekspozicinę erdvę, viso seminaro metu vyks Japonijos fotografijos leidinių kolekcijos paroda.
Nidos seminaras per kelis dešimtmečius tapo teorinių ir praktinių požiūrių į fotografijos lauke vykstančius procesus dalinimosi platforma – tobuliausia erdve vienu metu išgirsti skirtingas nuomones ir įžvalgas. Šiais metais itin laukiama fotomenininko, rašytojo, Londono Vestminsterio universiteto profesoriaus Deivido Beito paskaita „Šiuolaikinių vaizdų rezultatas“. Požiūrį į fotografiją keičiančių knygų autorius teigia: „mūsų požiūris į tai, ką vadiname „pasauliu“, kaip niekad veikiamas jį reprezentuojančių globalių fotografinių vaizdų, todėl būtina ištirti, ką ir kaip pasitelkdami fotografiją galėtume pasakyti kitaip. Skaitmeninė fotografija leidžia labai įvairiai eksperimentuoti, tačiau kiek yra žmonių, kurie tai daro? Šalia naujai įtvirtinto socialinės medijos vaizdo formato – kas klausia apie tai, kas yra fotografija ir ką ji veikia šiuolaikinėje kultūroje?“ Užsienio lektorių paskaitose šiais metais bus galima susipažinti ir su Bulgarijos, Ukrainos, Škotijos, Latvijos, Vokietijos bei festivalio „Kaunas Photo“ svečių šalių fotografija. Lietuvos lektorių ir diskusijų dalyvių sąraše šįkart itin gausu pripažintų teoretikų, nuosekliai ir profesionaliai tyrinėjančių fotografiją: Agnė Narušytė, Laima Kreivytė, Margarita Matulytė, Nerijus Milerius, Kęstutis Šapoka, Tomas Pabedinskas ir kiti. Kas vakarą, po paskaitų „Varnos“ terasoje vyks neformalūs menininkų, jų kūrybos ir knygų pristatymai bei kino vakarai.
Jei sovietmečiu Nidos seminare fotografai savo darbus pristatydavo tiesiog ant kėdžių ar stalų, pastaraisiais metais seminaro programa pildosi profesionaliai parengtomis, kuruotomis parodomis. Atidarymo dieną Nidos meno kolonijoje bus atidaryta paroda „Pasisavintos teritorijos“ (kuratorius Gytis Skudžinskas), kurioje bus pristatoma autorių, savo kūryboje naudojančių apropriacijos metodą, darbai. Neringos istorijos muziejuje veiks šiais metais fotografų bendruomenę palikusio fotomenininko Romo Juškelio paroda „Žmonės ir manekenai“ (kuratorius Donatas Stankevičius). Šios serijos darbai leidžia R. Juškelio kūrybą lyginti su bendra XX a. pirmosios pusės čekų fotografijos stilistika bei jai būdingu poetiškumu ir užuominomis į siurrealizmą. Penktadienį, priešpaskutinę seminaro dieną bus galimybė trumpam išvykit į Klaipėdą, kur Fotografijos galerijoje bus atidaryta Romano Piatkovkos paroda (kuratorius Darius Vaičekauskas). Tai – vienas žinomiausių Ukrainos konceptualių fotografų, labiausiai siejamas su Charkovo meninės fotografijos mokykla.
Lietuvos fotomenininkų sąjungos pirmininko Gintaro Česonio teigimu, tarptautinis fotomenininkų seminaras Nidoje visada buvo svarbiausia Lietuvos ir užsienio fotografijos bendruomenės susibūrimo vieta. „Rengdami seminaro programą stengiamės išsaugoti gerąsias tradicijas ir tuo pačiu atliepti šiuolaikinio fotografijos pasaulio tendencijas, siekiame, kad išsitektų skirtingos menininkų patirtys, domėsimės fotografijos istorijos tyrinėjimais, vaikščiosim fotografijos sąvokos paribiais, nevengsim naujų netikėtų provokuojančių klausimų“.
Tekstas paimtas iš portalo Alfa.lt